Review:
Domoticz
Scene's:
Nu we wat apparaten hebben toegevoegd kunnen we wat zaken gaan automatiseren. Dit kun je o.a. doen met scene's en met events welke ik later zal behandelen. Met een scene kun je o.a. groepen maken zo kun je verschillende verlichting met elkaar bundelen. Deze kun je dan met 1 knop tegelijk aanzetten (of uit).
Events:
Met bovenstaande scene's kun je dus gemakkelijk iets aan of uit laten zetten maar wil je echt serieus met domotica aan de slag dan wil je natuurlijk wat ingewikkeldere regels maken. Domoticz heeft hiervoor de blocky programmeer mogelijkheid. Je kunt dan door middel van puzzels een regel maken. Het leuk hiervan is dat dit voor vrij wel iedereen te begrijpen is en de mogelijkheid eindeloos zijn.
Het maken van regels is verdeelt in de volgende onderdelen:
Control:
Dit is het startpunt (DO) van de regel. Zo vind je hier de IF en ELSE opties.
Logic:
Hier vind je de trigger mogelijkheden zoals bv groter dan, set na x seconde en de AAN/UIT/OPEN/CLOSE/etc.
Time:
Alle puzzels welke met tijd te maken hebben. Zo vind je hier ook de sunrise en sunset mogelijkheid om automatisch je lampen aan/uit te zetten als het donker wordt.
Messages:
Hier vind je de onderdeel om een email/sms en pushbericht te sturen.
Security:
Als je een alarm gaat bouwen dan kun je deze puzzel gebruiken om hem aan en uit te laten zetten.
User variables:
De opties om met variabelen te werken.
Write to log
Met deze handige puzzel kun je extra login toevoegen aan de log van Domoticz, handig als je wilt kijken wat er met je regels gebeurd.
Devices:
Last but not least het apparaten gedeelte. Hier vind je al je apparaten terug welke je kunt gebruiken.
Voorbeeld regels/events:
Onderstaand geven ik enkele voorbeelden van een aantal regels:
Lamp aan bij het openen van een deur:
Als eerste pak ik de IF/DO puzzle uit het control gedeelte. Vervolgens pak ik de eerst puzzle uit het logic gedeelte.
Nog mooier is natuurlijk dat de lamp alleen aangaat als de zon ondergaat. Dit kun je gemakkelijk doen door de time > sunrise puzzel toe te voegen. Ik gebruik een AND om aan beide condities te voldoen.
Zoals je in bovenstaande voorbeelden kunt zien is het simpel om regels te maken. De mogelijkheden zijn eindeloos en ik zie geen beperkingen. Alle elementen zoals een ALS/IF, meerdere triggers en gebruik maken van variabelen zijn aanwezig. Er is zelfs een mogelijkheid (voor de echte pro's) om nu LUA en Python te programmeren. Enige punt welke ik wil maken is dat de interface wat rommelig oogt. Zo kun je je regels niet opdelen in mappen en moest ik alle puzzels die niet gebruikt worden weg halen alvorens er kon worden opgeslagen.