Guide:
Slim en goedkoop je auto opladen met de Homey
Hoe laad ik mijn EV op met alleen de opbrengsten van mijn zonnepanelen? En bespaar daarmee enkele honderden euro's per jaar.
Nu de salderingsregeling gaat verdwijnen en je een terugleververgoeding moet gaan betalen voor de stroom van je zonnepanelen (stroom die je niet direct gebruikt) waren we op zoek naar een oplossing om zoveel mogelijk opgewekte stroom direct te gebruiken. Momenteel hebben we namelijk zo'n 2400 kWh per jaar die we niet direct op maken. Dit komt neer op 241 euro per/jaar wat we extra moeten betalen. Dat is zonde van het geld, zeker als je een oplossing kunt vinden om dit terug te brengen.
Burnnnnn:
Nu zou je natuurlijk meer kunnen gaan verbruiken maar dan gaan je kosten alleen maar stijgen en dat willen we niet. Beter is om te zorgen dat we overdag de stroom optimaal gaan gebruiken door bv apparaten aan te zetten. Denk bv aan je vaatwasser, wasmachine of boiler. Apparaten die we anders in de avond zouden aanzetten. Dit gaat natuurlijk helpen om zoveel mogelijk zonne-opwek te gebruiken maar je kunt je voorstellen dat dit niet de 2400 kWh gaat afdekken.
We zijn dus opzoek gegaan naar een andere oplossing en dat is: de stroom in onze elektrische auto stoppen. We hebben een Homey Pro dus dit zou te regelen moeten zijn. Alleen hadden we nog geen slimme laadpaal om de aansturing hiervan te doen. Gelukkig zijn er genoeg op de markt zoals bv de Easee, Zappi en Anima S. Deze zijn allemaal te koppelen/aan te sturen met de Homey. Waarbij de Anima dit zelfs helemaal lokaal kan omdat deze werkt met de Zigbee protocol.
Let's get smart:
Oke, maar hoe gaan we nu regelen dat de auto alleen gaat laden als er wordt opgewekt? En hij dus alleen maar groene energie gaat gebruiken. Daarvoor moeten we een aantal slimme flows gaan maken.
Voordat we de diepte in gaan is het goed om even de benodigdheden te bepalen. Je hebt namelijk nodig:
- Homey Pro met advanced flow
- Slimme laadpaal die aan te sturen is via de Homey (check apps.athom.com)
- Een P1 meter
- Een elektrische auto
- Zonnepanelen (minimaal 2000 wp)
Ook nog goed om te melden is dat onze auto niet continue aan de laadpaal is aangesloten en automatisch start met laden als je hem inplugt. Onze auto heeft minimaal 6A nodig om te beginnen met laden, bij een lagere waarde stopt hij met laden. We kunnen laden met 20A. De P1 meter geeft om de 10 seconden een nieuwe waarde dus dit is niet realtime. Hierdoor kan de lader ook nooit overbelast raken door verzoeken/veranderingen.
Nu gaan we kijken hoe we de flow kunnen opbouwen. Onze eerste gedachte was om te kijken naar de opbrengsten van de zonnepanelen. We hebben 2 verschillende sets dus deze bij elkaar optellen zou een mooie waarde kunnen geven. We liepen hierbij tegen 2 problemen aan:
- De waardes worden niet realtime doorgeven maar om de 15 min. Je kunt je voorstellen dat je dan altijd achter de feiten aanloopt. Als er een wolk voor de zon verschijnt dan heb je even minder opbrengst, waardoor de lader dus te laag zou worden ingesteld zodra er weer zon komt.
- Je hout geen rekening met je eigen verbruik zoals de oven, wasmachine enz.
Met name het eerste punt vonden we nogal een issue, want we willen natuurlijk zoveel mogelijk in de auto stoppen.
Here comes the P1
Betere oplossing is dus om te kijken naar het totaal verbruik van het gehele huis. Dan weten we exacter wat er precies overblijft en wat we in de auto kunnen stoppen. Voor de meting gebruiken we een Youless maar je kunt die met elke P1 meter regelen zoals bv die van HomeWizard.
Stap 1:
De P1 meter geeft het vermogen door (wattage) maar de lader wil graag het de stroomsterkte weten. Dus we moeten eerst zorgen dat dit omgezet wordt. Dit kun je eenvoudig op de volgende wijze doen:
- We kijken of het vermogen is veranderd
- EN of de auto aan het laden is (dit hoeft niet de hele dag te draaien)
- We berekenen vervolgens de Ampere door het totaal vermogen te delen door het voltage. Deze sla ik op in een variabele (*1)
Stap 2:
Nu weten we hoeveel ampère het huis verbruikt/terug levert. De volgende stap is om te bepalen hoeveel erin de auto mag worden gestopt. We willen immers wat over is in de auto stoppen.
- We kijken of de variabele P1-A veranderd is (we hoeven namelijk niks te veranderen als dit niet het geval is).
- Om te berekenen waar de lader op ingesteld moet worden berekenen we: ingestelde laadsterkte - wat er momenteel verbruikt/terug geleverd word. Dit ronden we af omdat de lader alleen maar hele ampère accepteert (je kunt hem alleen maar per 1 ampère instellen).
Nu weten we dus wat er in de auto gestopt moet worden.
Stap 3:
Nu moeten we nog de lader instellen op het juiste laadsnelheid.
- We kijken of de variabele "P1-Weg-Branden" veranderd is
- Vervolgens kijken naar de waarde en waar deze op staat en stellen deze laadsnelheid op de lader in.
Nu staat de lader ingesteld op de juiste laadsnelheid en zal de P1 meter rond de 0 uitkomen. Zoals je kunt zien in de flow stop de auto niet met laden, hij zal altijd minimaal 6A gaan laden. Hiervoor hebben we gekozen omdat we niet willen dat de auto echt "leeg" is de volgende dag. Je zou natuurlijk deze flow kunnen uitbreiden dat hij ook stop en als je een auto hebt waarbij je het percentage (de SOC) ook kunt inzien zou je deze ook nog mee kunnen nemen. Dus stel hij heeft aan het einde van de dag maar 10% geladen dan zou je hem nog even op vol vermogen kunnen aanzetten.
Hoe ziet dit er nou in de praktijk uit?
Deze manier van laden werkt erg goed. Als we onze opbrengsten aan het einde van de dag vergelijken met wat er in de auto is gegaan komt dit aardig overeen. Het enige wat opvalt is dat de lader soms wat heen en weer aan het pingpongen is. Dit is niet zo heel raar want als er bewolking komt veranderd het vermogen of als je de oven aanzet. Is dit erg? Nee, zolang je maar niet de lader overbelast met verzoeken. Bij onze Easee lader is dit geen probleem en de waardes veranderen sowieso niet sneller dan 10 seconden (interval van meting van de P1) en natuurlijk alleen met een verandering van 1A (480 watt).
Mocht dit bij jouw lader wel een probleem geven dan zou je ook het gemiddelde vermogen kunnen berekenen, dit is uiteraard wel minder nauwkeurig.